ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
آموزش، طرحی از فعالیتهای آموزش و یادگیری است که در آن یادگیری سازماندهی شده است. این طرح آموزشی دانشآموزان را برای یادگیری تشویق میکند. هدف دستورالعمل اجرا کردن فرآیند آموزش است.
آموزش فرایندی سیستماتیک است که در آن هر جزء (یعنی معلمان، دانشآموزان، مواد، و یادگیری محیط اطراف)، برای موفقیت در یادگیری بسیار مهم است (دیک و کری، 1996). آموزش با فعالیتهای تدریس و یادگیری سروکار دارد. این فعالیتها باید دانشآموزان را به یادگیری دانش کمک کنند و این دانش را از حافظهی کوتاهمدت به حافظهی بلندمدت انتقال دهند. برای انجام این کار، دانشآموزان باید یاد بگیرند که چگونه به تمرین کردن، به رمز درآوردن، پردازش و بازخورد دانش جدید بپردازند که در زمان نیاز بتوانند آنها را به یاد آورند.
The main goal of the new instructional design model is to organize long term and full learning activities. The new model is based on the theoretical foundation of behaviourism, cognitivism and constructivism. During teaching and learning activities, learners are active and use cognitive, constructivist, or behaviourist learning to construct new knowledge. To construct new knowledge, educational technology materials are used. These materials are related to the model’s goals and objectives. The new model is described as a five-step systematic planning process: (1) input; (2) process; (3) output; (4) feedback; and (5) learning. This process can be used to plan a variety of instructional approaches, ranging from teacher lectures to hands-on student-centred activities. In addition, as a result of using this process, teachers should be able to develop effective instruction that can help students to learn and retain more knowledge. (Contains 6 figures.)