فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
مقدمهدانشگاه
به عنوان یک عامل اجرائی در آموزش و تربیت فرد و هدایت وی به سمت شهروندی
موثر و مفید به حال جامعه، دارای نقش موثر بوده و بدون تردید تامین کننده
نیروی انسانی مورد نیاز جامعه درآ ینده خواهد بود. به همین دلیل امروزه در
جوامع مختلف، دانشگاه ها از نظر کمی و کیفی رشد و گسترش یافته و تقاضا برای
ورود به آنها روز به روز زیادتر می شود و تعداد کثیری دانشجو برای تحصیل و
برخورداری از مزایای آن به دانشگاهها روی می آورند. دانشگاه بعنوان یک
نهاد تعلیم و تربیت از همه نهادهای اجتماعی پیچیده تر است. دانشگاه همانند
سایر سازمان های رسمی بایستی با وظایف ساخت، اداره و جهت دادن به ترکیب
پیچیده ای از منابع انسانی در گیر گردد. بر خلاف اغلب سازمانهای رسمی تولید
دانشگاه انسان است و این امر موجب پیدایش مسائل ویژه در مدیریت دانشگاه می
گردد. از جمله مسائلی که دانشگاه به عنوان یک سازمان با آن روبرو است مساله
تعارض و عدم موافقت هاست. فعالیتهای سازمانی مستلزم تعامل بین افراد وگروه
های سازمان می باشد. در سازمان ها افراد مختلفی در رده های گوناگون مشغول
انجام فعالیت ها و وظایف خود می باشند. لازمه انجام این فعالیت ها ارتباط
دو جانبه یا چند جانبه افراد با همدیگر بوده که می توانند زمینه ساز ایجاد
تعارض باشند. بنابراین یکی از عمده ترین و در عین حال غیر قابل اجتناب ترین
مسائل در سازمان ها تعارض بین افراد و گروههای موجود در آنها می باشد.
دانشگاه نیز از این امر مستثنی نیست. «اصولا خمیر مایه مدیریت نظامهای
آموزشی با تعارض عجین است.